کد خبر: ۹۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 01
شفا آنلاین>اجتماعی>رویکرد پژوهشی دولت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و بازگشت نخبگان به کشورعنوان شده است.

به گزارش شفا آنلاین،آمارها هم تأیید‌کننده این موضوع است! زمانی که دولت یازدهم، مسئولیت اجرایی کشور را برعهده گرفت تنها 55 شرکت دانش بنیان در کشوروجود داشت و حالا این رقم به حدود هزار و 700 شرکت افزایش یافته که بسیاری از آنها در کنار تولید ثروت در بازار داخلی، صادرات فناورانه دارند.البته این تنها کار دولت در زمینه طرح‌های تحقیقاتی نبود بلکه توسعه همکاری‌های علمی در داخل و خارج از کشور از دیگر فعالیت‌های دولت برای پژوهشگران بوده است و حالا از سوی معاون پژوهشی وزیر علوم خبر می‌رسد که براساس بخشنامه ابلاغ شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سهم پژوهش باید تا پایان سال 95 به یک درصد برسد همین موضوع موجب شد مسئولان وزارت علوم بزرگ‌ترین قرارداد توسعه تحقیقاتی علمی دانشگاه را با وزارت نفت امضا کنند.

وحید احمدی در این باره تأکید کرد: براساس قانون پنجم توسعه قرار بود تا انتهای سال 94 سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به 3 درصد برسد اما به دلیل مشکلات اقتصادی این میزان به 47 دهم درصد کاهش یافته است بنابراین وزارت علوم در دو سال گذشته قراردادهای متعددی با وزارتخانه‌های مختلف امضا کرده است که انعقاد دو قرارداد بزرگ مبنی بر برداشت از میادین نفتی و واگذاری 20 میدان نفتی به 9 مجموعه دانشگاهی از جمله این قراردادها است.


او در این باره توضیح بیشتری داد: 9دانشگاه کشور با همکاری وزارت نفت و مشاوران خارجی مسئول مشاوره و تحقیق در خصوص برداشت میادین نفتی شدند. این دانشگاه‌ها مسئولند تحقیقات جدی را برای برداشت بیشتر از این 20 چاه نفت انجام دهند. در واقع وزارت نفت اعتبارات لازم را به دانشگاه‌ها برای توسعه فناوری و ازدیاد برداشت از میادین نفتی می‌دهد تا پژوهشگران ما بتوانند مشکل میادین نفتی را برطرف کنند.

 احمدی همچنین با تأکید بر اینکه تسهیلات لازم برای رفت و آمد اعضای هیأت علمی هم در دستور کار قرار دارد گفت: اعضای هیأت علمی برای گرفتن ویزا و سفرهای علمی‌شان مشکلات بسیاری داشتند. این موضوع دغدغه رؤسای دانشگاه‌ها بود، به همین خاطر با مسئولان وزارت امور خارجه جلسات مختلفی را برگزار کردیم که مسئولان در این وزارتخانه توجه بیشتری نسبت به‌ شأن استادان و دانشجویان در سفارتخانه‌ها داشته باشند. همچنین مسائل و تشریفات ویزا برای جامعه دانشگاهی باید تسهیل شود. البته قول‌هایی داده شد که اگر اعضای هیأت علمی بخواهند در کنفرانس یا یا برنامه بین‌المللی حاضر شوند ویزای آنها سریع آماده شود.


معاون پژوهشی وزیر علوم تأکید کرد: در چند سال گذشته به علت تحریم‌ها بسیاری از کشورهای دنیا روابطشان را با ایران قطع کردند، سفارتخانه‌ها برخوردهای ناشایستی با اعضای هیأت علمی و دانشجویان داشتند و خیلی از سفارتخانه‌ها هم به اعضای هیأت علمی ویزا نمی‌دادند.
احمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه‌ها مبلغ 30 میلیون دلار بدهی به پایگاه‌های علمی دنیا دارند که لازم است برای دسترسی دانشگاه‌ها به این مراکز این مبلغ پرداخت شود، اظهار داشت: بر اساس گزارش‌هایی که داشتیم خیلی از پایگاه‌های علمی به خاطر همین بدهی از گرفتن مقالات دانشگاهیان خودداری می‌کردند، بنابراین بودجه‌ای برای رفع این مشکل در نظر گرفته شد تا امسال بخشی از این بدهی را پرداخت کنیم.


وی با اشاره به اینکه تاکنون 50 آزمایشگاه مرکزی فعال شده‌اند تأکید کرد: با مذاکرات انجام شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ردیف اعتباراتی برای توسعه شبکه آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است که امیدواریم این اعتبارات اختصاص یابد؛ در سال‌جاری برای توسعه شبکه آزمایشگاهی 120 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که تاکنون این اعتبارات تأمین نشده است. به منظور ایجاد زمینه‌ای برای ورود بخش خصوصی به عرصه آزمایشگاه‌ها و خدمات آن برنامه‌هایی را در دستور کار داریم و برای تجهیز آزمایشگاه‌های مرکزی اقدام شده و با تقویت و توسعه این شبکه درصدد هستیم علاوه بر افزایش بهره‌وری تمام تجهیزات آزمایشگاهی رفع نقص و ضعف‌های موجود این حوزه برطرف شود.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: